søndag 26. februar 2012

Magadan


26. 02. 12


Magadan er litt av et sted. Ikke så veldig kaldt, men likevel ligger denne Sibir atmosfæren tungt over hele byen (selv om dette strengt tatt ikke er Sibir – Sibir ligger faktisk mye lengre vest).

Har nå ordnet med de fleste praktiske detaljene før jeg setter kursen mot Jakutsk i morgen tidlig. Rundt 220 mil lengre inn i landet. Og der blir det nok litt kjøligere…

Kort om flyturen til Magadan: Jeg fløy ofte Aeroflot i «gamle dager». Da jeg var ung backpacker på tur, så var de ofte rimeligere enn andre flyselskaper. Men jeg husker med skrekk og gru noen 10 og 15 timers opphold på flyplassen i Moskva, mens jeg ventet på forbindelsen videre til enten Vietnam, India, Kina osv.

Og ikke minst husker jeg de Sovjetiske flyvertinnene. Med tre lag sminke og større overarmer enn Rambo. Spurte du om noe ekstra, så de på deg med et blikk som kunne drepe.

Men den tiden er over. Den nye terminalen ved Sheremetyevo flyplassen er faktisk er veldig moderne og fancy. Men mest overraskende var servicen jeg fikk på flyene. Blide flyvertinner og faktisk god mat. Setene er som hos andre flyselskaper (og ikke som på de gamle Sovjetisk produserte maskinene).

Jeg gir tommelen opp for «nye» Aeroflot!

Vladivostok Air, som jeg fløy fra Khabarovsk derimot… Vel, ikke så ille som jeg hadde forestilt meg. Stapp fullt og trangt, men det opplever jeg ofte. Og selv om ingen på flyplassen snakket annet enn russisk, så kunne faktisk flyvertinnene om bord ganske bra engelsk.

Veldig fascinerende å fly over denne delen av verden. Alt er dypfryst. En slags isørken. Permafrost og rundt seks måneder i året med temperaturer under null grader.

Magadan, som ligger hele 6000 kilometer øst for Moskva, er 11 timer foran Norge.
I dag har jeg vært ute på isen og møtt fiskere. 15 minusgrader og sterk vind til tross, noen av dem hadde stått der i flere timer.

Her et par bilder fra byen:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar