onsdag 1. februar 2012

India

31. 01. 12

Litt treg med å komme meg på bloggen denne gangen. Ankom India for to dager siden, så reiste jeg rett til Guwahati og videre til Shillong i staten Meghalaya og så til Jowai, hvor jeg nå er.

I morgen drar jeg videre inn i disse jungelkledde åsene for å finne små, private kullgruver. Det finnes over 100 av dem i disse åsene, som kalles Jaintia Hills.

Målet er å fotografere hvordan folkene her jobber når de drar ut kullet fra små, trange og rasfarlige gruver. Jeg har jo sett tilsvarende tidligere, og det er ikke akkurat en trygg og behagelig jobb disse karene – og barna – utfører daglig.

Mer om det i morgen.

01. 02. 12

Kaldt i dag tidlig. Vel, etter norsk målestokk er kanskje ikke to minus grader veldig kaldt. Men det vi ofte glemmer i Norge er at vi har det varmt inne. Her er det like kaldt inne som ute. Og da er faktisk to minus litt kjølig.

Men det er også litt skremmende. Om noen uker reiser jeg til Sibir, og der er to minus nærmest å regne som T-skjorte temperatur. Fikk mail i dag fra hun som har hjulpet meg med å organisere turen min, og hun fortalte om 52 minus.

Og jeg synes det er kjølig her??

Nå er jeg midt i Meghalayas kull verden. Skal prøve å komme inn i en kullgruve i løpet av dagen. Men det er litt risiko. Har snakket med et par lokale karer, og de forteller at disse private gruvene, hvor de bruker dynamitt og håndkraft for å grave ut, har en tendens til å kollapse i ny og ne.

Har med meg hjelm og grotteutstyr, men hvis gruva detter i hodet på meg, så hjelper vel det fint lite.

Kommer tilbake i morgen med mer informasjon.
Her et par bilder fra Jowai:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar