onsdag 26. januar 2011

Welcome to Dholla!

Vi dro så tidlig som mulig fra Majuli, og kjørte på østover. Stoppet i Dibrugarh og hadde vel egentlig tenkt å sove der. Men så synes jeg Dholla hørtes bedre ut. Dessuten måtte vi også gjennom byen Doom Dooma. Måtte jo se hvordan det stedet ser ut.
Fant det beste hotellet i Dholla. Kjæledyr er inkludert i prisen, som er ca. 22 kroner natta pr. rom. Kjæledyrene som kommer med rommet har for øvrig mer enn fire ben, og begynner på bokstaven K.
Så langt øst har Brahmaputra blitt forvandlet til en ganske ekstrem elv. Var ute med båt i dag, og fikk vite en del ting som gjør at det neppe er attraktivt å ha bolig ved denne elvens bredder.

Får ofte spørsmål om hva jeg bruker av utstyr på mine reiser. En kar kom bort til meg under fotomessen på Lillestrøm for et par uker siden, og lurte på om jeg bærer mer enn jeg klarer å bære selv.
Et godt spørsmål, for jeg har møtt andre fotografer som har med seg langt mer enn de klarer å engang løfte over bakken. Jeg har møtt fotografer med opptil 400 hundre kilo – 400 kg – kamerautstyr!!
Det hører vel med til det helt ekstreme, og selvsagt var det en amerikaner. Men for all del, mannen var – og er - en utrolig dyktig fotograf.
Jeg har med meg en sekk med kamerautstyr og en stor bag full av stativ, klær, sovepose, første hjelp, myggnetting og denne satellitt greia. Alt i alt veier det jeg har med rundt 40 kilo.
Men dette kan variere voldsomt.
Jeg har prøvd å ”slanke” kamerabagen, men det er litt vrient. Tenkte å bytte ut den gamle 70 – 200 mm, f/2, 8, med den langt mindre 70 – 200 (f/4). Men så synes Canon jeg burde prøve den nye 70 – 200 mm f/2, 8.
Dermed var det gjort. For dette objektivet er ikke bare sylskarpt, det har også to stabilisatormotorer, som fungerer utmerket.
På bildet under har jeg brukt dette objektivet på ca. 200 mm brennvidde, og fotografert på 1/50 dels sekund. Da skal det normalt ikke bli skarp, men bildene ble faktisk sylskarpe.


Her står Haglund på rommet sitt på Dholla ”Hilton” og koser med Canon EOS 1Ds Mark III og den nye Canon 70 – 200 mm f/2, 8.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar