lørdag 22. januar 2011

Det herlig, uforutsigbare India.

En av de tingene jeg virkelig liker ved India, er at det er så uforutsigbart. Du vet aldri hva som venter rundt neste gatehjørne. Og i dag opplevde jeg noe helt spesielt og veldig uventet.
- Min bror har en venn, som sier at det bor en gammel hodeskallejeger i åsene rett sør for Brahmaputra, like ved grensen til Nagaland, ble jeg fortalt av Moon i dag tidlig.
- Vel, la oss ta en tur, da.
Vi kjørte inn på noen smale veier, gjennom jungel og over lave åser. Krysset elver, bambusskoger og små landsbyer. Et par timer senere sa vår lokale kjentmann brått stopp.
Den lille landsbyen vi nettopp hadde landet i, har neppe sett så mange mennesker fra min del av verden. Jeg tar neppe mye feil hvis jeg sier at nær samtlige av innbyggerne stimlet rundt meg da jeg ruslet inn i skogen langs en liten sti.
Kort tid senere ankom vi et lite hus… og her stod en gammel mann i lendeklede og ventet.

Han ante ikke hvor gammel han var, men han fortalte at han var en voksen mann da han solgte bambusmatter til britiske soldater under andre verdenskrig.
Jeg blir så fascinert av mennesker som denne gamle karen. Alt han har sett og opplevd!! Og mannen hadde tydeligvis god hukommelse, for han hadde et par utrolig spennende historier å fortelle.
Jeg lover å komme tilbake til disse historiene – særlig den ene – når reportasjen om min reise langs Brahmaputra kommer på trykk i Vi Menn om noen uker.
Her er i alle fall et par bilder av denne gamle mannen så lenge:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar