mandag 31. januar 2011

My name is Bond...


Jeg kom over en ganske spennende sak inne i regnskogen sør for Brahmaputra i går. Problemet er at denne delen jeg dro inn i har hatt litt trøbbel med opprørere den siste tiden.

Både deler av Assam og flere av de andre nordøstlige statene i India har i mange år slitt med rebeller, som blant annet ønsker uavhengighet fra India.

Og dette området jeg dro inn i går, har den siste tiden vært litt plaget av disse typene. Derfor har en rekke soldater blitt utplassert i regnskogen, og det var disse jeg fikk litt vanskeligheter med.

- Er du spion? Jeg skulle til å sette opp min satellitt forbindelse i en liten landsby i det mørket falt på, da jeg brått ble omringet av fem soldater. En liten tjukkas med stor bart og et gevær som var høyere enn gubben sjøl, mente jeg var spion for opprørerne i område.

Han konfiskerte både satellitt greia og kamerasekken min!

Umiddelbart så det veldig svart ut, men jeg forstod ganske raskt at hovedårsaken var nok at disse typene var veldig nysgjerrige på hva jeg hadde i sekken. For her var det noe de ikke hadde sett før…

De gikk gjennom alt, spurte og gravde. Så beholdt de alt utstyret over natten, og i dag tidlig fikk jeg det tilbake. Ingenting ødelagt, heldigvis.

Jo da, jeg var bekymret, for er det noen jeg aldri stoler på når jeg er på reise, så er det politiet, immigrasjonsmyndigheter og militæret. I land som India, er dette som regel korrupte, litt maktsyke menn, som har sett alt for mange action filmer.

Men i dette tilfelle viste det seg at mannen med bart ikke var så sinna under den strenge maska si. Men når han først hadde tatt utstyret fra meg, så måtte han, for ikke miste ansikt ovenfor sine menn, beholde utstyret over natta.

Det er nå i alle fall min teori. Uansett, de gikk videre i dag tidlige, og jeg kunne fortsette å utforske hva jeg akkurat har snublet over.

Beklager at jeg ikke fikk blogget i går, men innlegget jeg skulle legge ut kommer uansett under:

30. 01. 11
I dag tidlig hadde jeg en bra opplevelse. Jeg kunne godt sagt fantastisk, for akkurat der og da føltes det slik. Men å vinne i Lotto er fantastisk, og det var ikke akkurat det jeg gjorde.

Klokken fem i dag tidlig ruslet jeg rundt med kamera – som vanlig på denne tiden. Under hele denne reisa har lyset vært litt slett. Overskyet og tåkete, men i dag tittet sola frem. Og helt tilfeldig kom jeg over en liten sjappe hvor en ung, småfrossen gutt, satt og drakk chai (te med melk).

Og midt i ansiktet hadde han en herlig, varm solstråle. For meg så er dette India på sitt beste. Tidlig om morgenen, gatene er fortsatt stille. Det lukter litt brent gress i lufta i det sola stiger opp bak trær og fuglesang.
Ja, ja, en klisjé. Likevel, vakkert er det.
Her er et av bildene jeg fanget:

Nå er vi på vei vestover i et rolig tempo. Jeg har et par kriker og kroker og noen jungel-åser jeg skal utforske. Har fått nyss om noe spennende inne i et litt urolig hjørne av Assam. Ikke helt trygt å reise hit, men nysgjerrigheten vinner ofte over fornuften…


Over er et bilde fra en DHABA. Disse restaurantene, eller veikroene, finnes nesten over hele India. Og de serverer ikke alltid mat som passer for norske ganer… for å si det mildt. Og ikke tilfredsstiller de akkurat mattilsynets regler heller.
Dette kommer jeg selvsagt tilbake til…
Her er et bilde av ”chicken curry”, som dere kan ”kose” dere med så lenge (ingrediensene skal jeg ikke nevne, av frykt for å ødelegge hele søndagsmiddagen til de som leser dette).


Grisetransport.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar