torsdag 27. januar 2011

I morgen reiser vi vestover.

Jeg fikk faktisk flere kjæledyr på rommet i natt enn ”bare” kakerlakker. Våknet midt på natten av en mus som krabbet over soveposen min. Ja, ja, det er ikke første gang og jeg har vært borti verre.
For mange år siden var jeg i Georgia. Dro inn til en liten forfallen landsby i Kaukasus fjellene. Et sted hvor pampene i Sovjet engang i tiden ferierte. Hotellet jeg bodde på, som var veldig fint da Sovjet hersket, var (for å si det mildt) ikke like flott lengre. Og jeg ble advart av hun som jobbet der om at det kan være en eller annen rotte på rommet mitt.
Midt på natten våknet jeg av at en rotte krabbet over ansiktet mitt!! Det tok bare brøkdelen av et sekund og jeg forstod det ikke før jeg slo på lyset. Da oppdaget jeg at rottene hadde samlingsstund på rommet mitt. Det krydde av dem!
Det var ikke så koselig som en liten, uskyldig mus.
I dag dro vi enda lengre øst. Krysset Brahmaputra med ferje, noe som alltid er spennende.
- Kommer vi over, eller ikke? Det går selvsagt veldig bra i de aller fleste tilfeller, men når jeg ser disse ferjene, så skulle man ikke tro det. De er litt slitne.
Vi gikk også på en sandbanke midt i elva, og jeg fryktet at vi skulle bli stående fast til regntiden kommer i juni og redder oss. Men ”kapteinen” på skuta tok det hele med stor ro. Båten satt godt fast, men ved hjelp av et par store bambusstenger og full revers, så kom vi av sandbanken like fort som vi satt fast.
- Skjer hver dag, fortalte ”kapteinen” uten å blunke.
I morgen snur vi nesa vestover igjen. Jeg har fått den informasjonen jeg trenger og jeg har fått bilder nok til å dokumentere og fortelle om Brahmaputras ferd gjennom India.
 Jeg har jo fulgt Brahmaputras mer sørlige og vestlige del tidligere, så jeg begynner å danne meg et bilde av hvordan en av verdens mektigste elver oppfører seg. Og den er ikke snillest i klassen…
Nå skal jeg jobbe med et par andre reportasjer jeg skal lage for Vi Menn… blant annet skal jeg ta en titt på hvordan bygningsbransjen i India ser ut fra en nordmanns ståsted…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar