lørdag 2. juli 2011

En fuktig tur...


02. 07. 11

Litt av en tur. Først båt opp en smal elv i mange timer, hele tiden omringet av regnskog og spisse topper, kledde i tykk jungel. Så gikk vi gjennom regnskogen og opp rundt 300 høydemeter.

Det har langt i fra vært tre harde dager, rent fysisk. Men det er så ekstremt fuktig og varmt, så jeg har vel mista 10 liter veske… minst. Men det er merkelig hvordan jeg rett og slett venner meg til akkurat den biten.

Hjemme i Norge så føler man sterkt for en dusj etter å ha svetta gjennom en hel dag. Her er det ingen dusj og det er greit. Lukter troll, men kona er jo på andre siden av kloden, så det spiller ingen rolle.

Og de to jeg er sammen med lukter like stramt.

Hva jeg har gjort i disse tre dagene, er reinspikka eventyr. Det regjerer en del sagn og historier i disse områdene, og det fascinerer meg. Har intervjuet de som levere her i jungelen, og de har masse å fortelle.

Når det er så veldig fuktig, er det litt vrient med kamerautstyret. Rent teknisk takler Canon utstyret mitt all denne fuktigheten helt fint. Men det er litt kjøligere om nettene, så når jeg fotograferer om morgenen og sola begynner å varme, dugger det voldsomt på alle objektiver.

Frem med kluten hvert femte minutt. Men straks utstyret har oppnådd samme temperatur som omgivelsene, er det bare å leke videre.

Regn er det verre med. En ting er styrtregn, for det kan jeg fotografere. Da bare pakker jeg inn kamera i en regnfrakk og lar objektivet stikke frem.

Verre er det med duskregn. Ikke gjør det seg bra på bilde, samtidig som det hele tiden legger igjen en liten hinne på objektivene.

Men dette er jo bare små, små bagateller. Jeg er mitt i et eventyr og verden er et herlig sted!

Legger ved et bilde. Men jeg må innrømme at det å sitte ute i regnskogen med svetten rennende fra panna og samtidig redigere bilder, er en helt egen idrett og den passer ikke meg. Men bilde under gir i alle fall et lite pekepinn på hvor i verden jeg befinner meg.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar