tirsdag 18. oktober 2011

Judge Roy Bean


Jeg vet det er en turistgreie, men jeg var her for 22 år siden, så jeg måtte tilbake hit. Jeg snakker selvsagt om Judge Roy Beans saloon i den lille grensebyen Langtry.

Roy Bean regjerte her for over 100 år siden, og var litt av en fyr. Han dømte for eksempel en hestetyv til å betale 30$ i bot, og pengene gikk selvsagt i dommerens lomme. I tillegg ble tyven dømt til å spandere en runde drinker på alle som var tilstede i ”rettssalen”.

Ikke rart ”the law west of Pecos” ble populært. Og rettssalen var dommerens saloon.

Siden jeg var her i 1989, har det skjedd litt av hvert. Men stedet ligger fortsatt langt ute i ørkenen og det har ikke akkurat blitt flere innbyggere i byen siden 1989 (tallet ligger fortsatt på rundt 30).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar