tirsdag 3. mai 2011

Skudd i natten


 03. 05. 11


I natt våknet jeg av skudd. Tre raske smell rett etter hverandre.

- Jegere, trodde Jaques.

Mest sannsynlig har han rett… men klokken halv fire om morgenen?

Det var en helt egen følelse å våkne opp i svarte natta, midt i regnskogen, hvor jeg vet det kan være geriljasoldater, og høre lyden av skudd.

Men det var en underlig følelse jeg fikk. Jeg reagerte helt motsatt av hva som burde være naturlig. Isteden for frykt, følte jeg bare en enda sterkere trang til å fortsette inn i jungelen. Fortsette inn i dette eventyret for å se hva som møter meg.

Men i morgen blir uansett siste dagen. For elven blir smalere og smalere. Snart kan vi ikke fortsette lengre.

Målet mitt er en liten landsby akkurat der hvor elven blir for grunn for en båt av vår størrelse.

- Jeg har vært der en gang, forteller min lokale kjentmann, Bubo og snakker om en landsby som engang hadde en hvit mann som høvding.

Akkurat som Marlon Brando i Apokalypse nå. Der hadde rollefiguren hans navnet Kurtz.

I følge Bobu så er den hvite mannen borte nå. Men hvis det virkelig er sant at en hvit mann regjerte her i dypet av Afrikas mørke hjerte for bare 20 år siden, så vil jeg gjerne vite mer. Mye, mye mer!!

Hvis alt går etter planen, så ankommer jeg landsbyen i morgen.

Vi får se…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar