mandag 16. mai 2011

Korrupt


         Kongo er usedvanlig korrupt. Ingen overraskelse der. Og jeg har betalt bestikkelser i øst og vest for å få lov til å ta bilder, for å få lov å reise hvor jeg ønsket osv.



Men når jeg endelig skulle hjem igjen, så leverte jeg passet til immigrasjonsoffiseren. I Kisangani sitter han på et lite kontor, hvor en og en må inn og bli sjekket.



Da jeg kom hit, betalte jeg han 20$. Selv om jeg allerede hadde betalt alle avgifter. 20$ var bare ren bestikkelse for at han ikke skulle stikke kjepper i hjulene for min reise. Men når jeg nå skulle hjem, så ønsket han mer penger.



Jeg sa nei! Dermed begynte han å si at jeg hadde vært her for lenge, noe er galt, han må beholde passet over natten og jeg måtte vente minst to dager før jeg kunne reise hjem.



Heldigvis har Jaques, tolken min på denne reisen, en veldig god kontakt Kinshasa. Denne kontakten kjenner til og med Kabila, presidenten. Også kjenner han en som kalles for "turistministeren".



Turisme er neppe Kongos største inntektskilde, men de ønsker å øke antall turister til landet. Og landet har absolutt potensial.



- Greit, sa jeg da denne korrupte immigrasjonsoffiseren begynte å være vanskelig. Så tok jeg frem mobilen min og slo et nummer.



- Hvem ringer du til, undret den vanskelige mannen.

- Min venn i Kinshasa - turistministeren.



Først ble han fly forbannet og sa at det ikke er lov å bruke mobiltelefon her og truet med vakter.



- Ok, jeg kan jo ringe han straks jeg er ute, sa jeg da.



Og gubben ble faktisk litt redd. For selv om det er korrupsjon på alle nivåer i dette landet, så er det ikke lov.



Jeg fikk passet tilbake!



Så var det sjekk av bagasje. Tre politifolk vinket ivrig på meg. Bak noen planker ville de sjekke bagasjen min fra ende til annen. Men litt har jeg lært på denne turen.



Jeg dro frem seks dollarsedler. To til hver politimann.

De smilte, tok i mot og vinket meg videre. Behøvde ikke åpne en eneste bag.
(Men akkurat det er jo ikke så veldig betryggende... selv om det er morsomt).


Det var det for denne gang. Neste reise blir til Guyana (er ikke helt sikker om det blir Fransk Guyana, Britisk Guyana eller Surinam enda). Kommer tilbake med mer informasjon.

Siste bildet denne gang, er fra en kar som var med meg i regnskogen da jeg fotograferte gorillaer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar