tirsdag 2. april 2013

Kathmandu

Kathmandu er eksotisk. Mye kaos, forurensning og bråk, men det er likevel litt deilig å komme hit.

Nå har vi kjøpt inn bøtter og spann med mat og utstyr og i morgen kl. 05. 00 reiser vi med bil til Num. To dager på dårlig vei (i alle fall siste delen). Deretter er det til fots i rundt 25 dager. Vi skal over Sherpani Col, og gjennom Makalu nasjonalpark og inn i Sagarmatha nasjonalpark.

Hvis alt går vel, flyr vi ut fra Lukla i slutten av april.

I følge de som kjenner Himalaya og Nepal mye bedre enn meg, så skal visst dette være den kanskje flotteste og mest eventyrlig trekking ruta, som er å gjøre i disse himmelstrøkene. Jeg har ikke gått nok i disse fjellene til å verken bekrefte eller avkrefte det, men det lover i alle fall godt.

Vi skal krysse to fjellpass på over 6000 meter og ti av dagene går vi på høyder over 5500 m. Det blir med andre ord litt forbrenning av kalorier, så vi eter og gumler så mye vi kan mens vi er i Kathmandu.
... og selvsagt, når jeg sier "vi", så mener jeg meg selv og mine to gamle kompiser, Roger Barlie og Roy Karlsøen.

For de med interesse av foto, kan jeg ramse opp hva jeg har med av kamerautstyr:
Kameraer:
Canon 1Dx
Canon 5D Mark III
Canon Powershot G15.

Objektiver:
16 - 35 mm, f/2, 8.
24 - 70 mm, f/2, 8
70 - 200 mm, f/4.
400 mm f/4, DO.

Diverse:
En blits.
Radioutløser til blits.
GPS til både 1Dx og 5D MK III.
Stativ.
Fjernutløser.

Batterier (ingen strøm på 25 dager... minst):
Til 1Dx: Seks batterier (tar nærmere 2000 bilder på hvert batteri når jeg slår av displayet bak og er litt gjerrig på strømbruken).
Til 5D Mark III:Seks batterier (samme gjelder her som på 1Dx).

Dessverre må jeg legge igjen satelitt kommunikasjonen min på grunn av vekt. Men straks jeg er tilbake i Kathmandu skal jeg legge ut bilder og litt tekst fra turen. Turen i sin helhet vil etter hvert komme på trykk i Vi Menn.

Legger ved noen få bilder fra min forrige tur i Nepal.






1 kommentar:

  1. Okay, jeg er ikke misunnelig, ikke i det hele tatt. Eller jo, det er jeg faktisk. Men med såpass mye kamerautstyr må det jo bli en tung tur?
    Mat, klær osv i tillegg. Bærere kanskje?
    Håper du tar med et bilde av oppakkinga før avreise i reportasjen eller her på bloggen ;)
    God tur

    SvarSlett