søndag 2. september 2012

Centralia

Av alle underlige steder jeg har vært de siste 24 år, så ligger Centralia ganske høyt opp på lista. Det er en ekkel atmosfære i området og det blir ikke bedre av hva jeg opplevde i går kveld:

Jeg ruslet rundt med kamera, som vanlig. Prøvde å finne vinkler og fange atmosfæren. Jeg skal være her to dager til, så i går tok jeg bare for meg den gamle Highway 61.

I det jeg fotograferte noen sprekker i asfalten, hørte jeg rare lyder rundt meg. Så jeg satt meg ned - med bena inne i en av disse sprekkene - for å se om et dyr kanskje ville dukke opp fra den tykke skogen, som nå omfavner denne forlatte byen.

Etter fem minutter hoppet jeg opp - og det nærmest brant under føttene mine. Jeg stakk så en hånd ned i sprekken, og der var det kokvarmt. Og først da så jeg gassen, som nesten gjennomsiktig strømmet ut fra sprekkene i bakken...

Jeg kommer tilbake til dette i Vi Menn. Men det som er helt utrolig med Centralia, er at det brenner under bakken - og det er grunnen til at byen er forlatt. Og det har brent her siden 1962... og kan brenne i hele 1000 år til.

Mye å fortelle om denne forlatte byen. Dessuten oppdaget jeg noe annet i området også... noe litt "creepy"...
For er det noe hele dette området kan skilte med, så er det denne litt "skrekkfilmaktige" atmosfæren.

Her et bilde fra den delen av Highway 61, som i 1993 ble stengt.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar