torsdag 6. september 2012

Alligator land


Da jeg var her første gang for, ja, ikke ti år siden... men 14 ÅR SIDEN!! Er det mulig. Jeg trodde jeg var her for ti år siden, men jeg var jo her i 1998... og etter å ha telt alle fingrene mine og noen tær, så kommer jeg frem til at det altså er 14 år siden jeg var med alligatorgutta på jakt sist.

Tiden går fort. Derfor er det veldig viktig å nyte livet. Slik som jeg faktisk gjør nå. Ok, jeg er på jobb, men det går jo å ha det gøy likevel...

Det jeg skulle si var: Da jeg var her sist, fanget karene den største alligatoren de noensinne har tatt her. Og Eugene, som er 82 år, har gjort dette i over 40 år. I dag var jeg med de samme karene igjen (bortsett fra at 60 år gamle Ed har fått to nye barn siden sist, og en av dem - sønnen hans, som er fem år - er med hver eneste dag han kan. Ja, også barnebarnet til Eugene da, ei jente på 13).

Vi dro ut klokken halv syv, og siden de startet jakten for en uke siden, har de dratt inn en og to alligatorer hver dag. Vel, i dag dro de inn åtte stykker. Og to av dem var over tre meter. Dermed er det offisielt: Johnny Haglund bringer lykke til sumpfolket!

Det var vill jubel da vi kom i land, og alle var enige om at jeg må komme tilbake hvert år.

Men uansett om jeg bringer lykke eller ei, så er disse menneskene svært hyggelige og gjestfrie. De er litt annerledes enn amerikanere flest. Det tar litt tid å komme innpå dem, og de skyter ikke "Spectacular, fantastic og great" fra hofta i tide og utide. De er litt mer forsiktige. Men straks du er innafor, så er de utrolig vennlige.

Og for en dag jeg har hatt. Greit nok, jeg er ikke så veldig glad i dette med å skyte dyr osv., men å jakte alligatorer er en gammel kultur og jeg er med for å fortelle om nettopp det. Jeg er ikke her for å forandre noe som helst.

Det som er gøy er jo disse ungene til cajun gutta. Sønnen til Ed, som bare er fem år, har allerede skutt fire alligatorer den siste uka.

- Ja, de var jo ikke så store da, innrømmer far. Men det jeg tenker mest på, er at en guttunge på fem år har holdt en ladet pistol i hånda - og skutt med den. Mor og far hadde vel havnet i fengsel hvis dette hadde vært Norge.

Legger ved tre bilder fra dagen i dag. I morgen og fredag skal jeg være ute med karene hele dagen, så da blir det neppe tid eller anledning til blogging.

Men jeg kommer plutselig tilbake...

 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar