fredag 1. oktober 2010

I dag ble jeg lurt!!

Monkey Mia paa vestkysten av Australia, er et sted jeg lenge har vaert nysgjerrig paa. Joda, stedet er vakkert med klart hav og lange strender. Det Monkey Mia er mest kjent for er de halvtamme delfinene som daglig kommer inn til stranda for aa bli matet. Og det er spennende aa se, for dette er visstnok det stedet i verden hvor denne blandingen mellom mennesker og delfiner fungerer uten at noen tar skade av det. Men etter aa ha sett delfinene et par ganger, dro jeg ut paa en baattur som anbefales paa det sterkeste av blant annet guideboka til Lonely Planet. Pokker som jeg ble lurt!! Rundt 400 kr for aa sitte paa en overfylt baat hvor kapteinen plutselig roper: - Dugong til venstre 100 meter fra baaten... opps, der gikk den ned igjen.
- Delfin 70 meter bak baaten.. opps, der gikk den ned igjen. Og for hver gang han ropte dugong (sjoku), skilpadde eller delfin, saa ropte alle turistene: Oooahhh.... og lop mot den siden av baaten de kunne faa et glimt av dyret. For et sirkus!!
Blir her til i morgen, saa drar vi inn i en liten nasjonalpark paa denne halvoya. Haaper det blir bedre.
Saa langt paa denne turen har jeg tatt rundt 4000 bilder. Er veldig fornoyd med utstyret jeg har med meg. For de som er intressert i foto, saa kan jeg fortelle at jeg reiser rundt med to kamerahus, Canon EOS 1Ds MK III og Canon EOS 5D MK II. Av objektiver har jeg med meg en 24 mm, f=1, 4; 16 - 35 mm, f=2, 8; 24 - 70 mm, f=2, 8; 70 - 200 mm, f=2, 8; 100 mm Macro, f=2, 8 og en 400 mm DO f=4. Problemet paa en slik reise er stov, varme og lading av batterier. Men disse Canon kameraene er tette, saa lenge jeg ikke skifter objektiv midt i en sandstorm. Varmen, som tidligere, da jeg fotograferte med dias var et kjempeproblem, er overhodet ingen problem for kamerautstyret jeg naa bruker. Og lading av batterier er heller ingen problem.  Jeg tar rundt 1800 bilder pr. batteri paa 1Ds'n og rundt 1000 paa 5D kameraet. Det betyr  at jeg ikke behover aa bekymre meg saa mye om utstyret. Jeg kan i stede konsentrere  meg om aa ta bilder. Og det gjor jo alt mye mer morsomt!
Dessuten er det en fryd aa fange lyset her i Australia med disse nye digitale kameraene. Canon har paa en eller annen maate klart aa lage kameraer som klarer aa fange det skjore , varme lyset som regjerer akkurat to - tre minutter etter at sola har staatt opp og to - tre minutter rett for sola gaar ned.  Skal prove aa ta med et eksempel paa dette i et av de neste innleggene. Men det blir ikke for om et par dager. Og da haaper jeg aa finne en plass med traadlos internett,  saa jeg slipper aa skrive aa, o og ae i stede for ..., ja, dere forstaar hva jeg mener....
En ting til slutt: Vannet her har ca. 26 grader og lufta ligger paa 30. Har maalt med eget instrument... la nemlig kroppen min i det blaa havet og fant lett ut temperaturen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar