lørdag 13. oktober 2012

Lange lukkertider...

13. 10. 12
           Nå er vi virkelig på landsbygda i Kina. Langt unna turistenes stier, like ved grensen mellom statene Guizhou og Guangxi. En smal grusvei går inn i området, og det er alt.

Det var kjølig, regnfullt og tåkete i Guiyang og området der disse «Longhorn miao» folket bor. Men her vi er nå er det i alle fall ikke regn eller kaldt.
Denne seige, tjukke tåka derimot, ser ikke ut til å gi seg. Ligger som et teppe over landskapet.

Legger ved to bilder fra en dong-landsby vi besøkte på vei hit i går.
Jobber litt med lange lukkertider når jeg fotograferer. Veldig gøy, for det blir ofte en litt annen vri på motivene. Viktig selvsagt – synes i alle fall jeg – at noe i motivet er skarpt.
På det første bildet følger jeg en dong-dame med kamera, mens lukkeren står på 1/25 sek. Og blender f/8.




På bilde to, hvor en dame sitter og syr, lar jeg kamera stå på stativ med lukker på 0, 5 sek og blender f/22. Brukte litt tid på dette bildet slik at damen ble vant til meg og kamera. Dermed fikk jeg bildet slik jeg ønsket – hvor jeg bare er «en flue på veggen».
Klart, det hadde ikke gjort noe om det var ei høne eller lignende nede til venstre i bildet, slik at hele bildeflaten hadde vært fylt.



           Nå bor vi i et lite trehus mellom fantastiske risåkre, hvor mine kamerater, Jørgen og Bjørn, sover på samme rom som meg. I rommet ved siden av sover sjåfør og tolk. Tynne vegger, og siden alle snorker – bortsett fra meg (tror jeg??) – så er det rene Kampen Janitsjar natten lang her inne. Hele brakka vibrerer når dette snorkeorkesteret setter i gang. Det durer og rister.
Ikke rart jeg er trøtt om morgenen…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar