fredag 29. oktober 2010

Nepal

Nok engang sitter jeg og venter på et fly. Turen går til Nepal hvor jeg skal vandre rundt i fjellene en måneds tid.

Nå er det slik at jeg egentlig skulle blogge hver bidige dag på denne turen. For denne satelitt dingsen, som ikke virket under Australia reisen min, burde være i orden nå. Ikke sant?
Vel, i Australia så var jeg litt redd for at det bare var mine manglende tekniske kunnskaper som var årsaken at jeg ikke fikk den til å virke. Det var det ikke (og jeg må vel si heldigvis).

Greia var ikke i orden. Så jeg leverte den inn straks jeg kom hjem og først i går fikk jeg den tilbake. Dagen før avreise til Nepal, fikk jeg telefon om at "nå er'n i orden".
- Jippi, tenkte jeg. Helt til jeg tok den med hjem og prøvde den. Den virket ikke!! Er det mulig?? Etter noen telefoner hit og dit, så forstod jeg at det bare er å gi opp hele greia. Så jeg reiser dessverre uten satelitt kommunikasjon - nok engang.

Jeg skal likevel gjøre det jeg kan for å i alle fall blogge de stedene hvor det finnes det minste spor av Internett. Men jeg skal ikke akkurat til Mallorca, så det kan nok gå både dager og uker mellom enkelte av innleggene.
Bare å beklage... men neste gang.. da virker satelitt greia helt sikkert...?? Eller kanskje burde jeg heller satse på røyksignaler og morse og bare kaste denne satelitt dingsen?  

Har tatt med meg et par litt morsomme ting i kamerasekken denne gang. Blant annet et objektiv jeg aldri har prøvd før. Et 24 mm tilt/shift objektiv fra Canon. Dette objektivet retter opp linjer osv og er et svært nyttig verktøyblant annet for de som fotograferer arkitektur. Men trenger jeg det? Ja, vi får se.
Vet at det går å rette opp fallende linjer i Photoshop, men da må det croppes både her og der, dessuten "knuser" en slik oppretting bildet. 

Nå flyr jeg snart til Delhi. Så blir det å vente der i alt for mange timer, før jeg flyr videre til Kathmandu. Der møter jeg kamerat David Durkan. Opprinnelig fra Wales, men har vel bodd i Norge de siste 30 årene. Og den gamle fjellklatreren David har vært i Nepal noe sånn som 32 ganger. Han kjenner med andre ord landet.

Jeg har derimot ikke vært i Nepal på 19 år. Sikkert mange forandringer!

3 kommentarer:

  1. God tur Johnny, gleder meg til noen reisebrev fra den kanten av verden.

    Mvh Bent Olsen

    SvarSlett
  2. God tur! Blir morsomt å følge med!

    SvarSlett
  3. Lol. Nepal har forandret seg en del, men mye er det samme. Landsbygda er fortsatt fattig å uopplyst, men ting går i riktig retning. I forige uke arrangerte de også Rave Party oppe i fjellene her. Se videon fra verdens høyeste Rave, Her: http://2famous.tv/2013/05/02/universal-religion-2013-psychedelic-trance-party-in-the-heart-of-the-himalayas/

    SvarSlett