søndag 31. oktober 2010

Kathmandu

Sist jeg vandret rundt i Kathmandus gater var i 1991. Store forandringer. Gatene i Thamel har blitt asfaltert og turistene har tydeligvis overtatt hele denne bydelen. Overalt er det butikker myntet paa turister, restauranter, reisebyraaer osv.

Og trafikken i gatene er, i alle fall for meg, plagsom. Folk, biler, sykkel taxier (rickshawer) overalt. Tett i tett. Og alt er selvsagt bakt inn i en atmosfaere av braaket fra bilhorn, motorsykler, bjeller og folk. Veldig eksotisk... men for meg gikk det over til plagsomt etter en time. 

Men i morgen, mandag, drar vi ut i fjellene. Sammen med fjellklatrer mannen David Durkan fra Wales, skal vi inn i fjellene i Annapurna omraadet. Vi skal blant annet folge deler av ruta som den franske fjellkltatreren Marcel Herzog og hans team fulgte da de klatret Annapurna for rundt 60 aar siden.

Det var forste gang i historien en 8000 meters topp ble besteget. Og det var litt av en tur de gutta hadde. For aa komme inn til Himalayas tinder, maatte de gaa fra India. Dessuten, i dag er Annapurnas beliggenhet korrekt plassert paa alle kart. Dengang var det ikke saa enkelt. Herzog og compani maatte forst finne fjellet for de kunne klatre det. For de som synes dette er spennende, saa anbefaler jeg paa det sterkeste aa lese boken "Annapurna" av Herzog.

Litt trobbel med aa faa inn alle kameraene mine inn i Nepal. De tillater kun et kamera pr. person. Jeg har tre. Men litt unnaluring og et par hvite logner, saa gikk det ogsaa bra.
Jeg har med Canon EOS 1Ds MK III; EOS 5D MKII og det nye G12 paa denne turen. I tillegg har jeg med folgende objektiver (alle Canon): 16 - 35 mm, f= 2, 8; 24 - 70 f=2, 8; 70 - 200 f=2, 8; 100 mm macro, f=2, 8 og 400 mm DO, f=4. Og selvsagt har jeg med stativ og et par blitser.

Saa naa er det opp til meg aa faa gode bilder. Kan ikke skylde paa utstyret i alle fall.

Jeg haaper aa kunne blogge i alle fall noen steder underveis, men i og med at vi skal inn i fjellene saa er vel sjansen ikke saa stor i og med at denne satelitt greia ikke fungerer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar