fredag 14. november 2014

Aden Bukta

Eksotisk, annerledes og fotogent. Så langt har mitt Somalia eventyr gått ganske etter planen. Er fortsatt langs kysten av Aden Bukta, har vært ute på havet, møtt fiskere og soldater.

Så langt ingen store, ubehagelige opplevelser. Har kun hatt to mindre episoder hvor noen unge gutter kastet stein etter meg, en i Hargeisa og en her jeg nå er, i Berbera.

Heldigvis har jeg med en soldat, han viftet litt med geværet og jagde bort de litt sinte ungdommene. Årsaken til at noen reagerer på meg, er at de tror jeg skal fortelle alle i Vesten at her i Somaliland lever folk i elendighet. Men det er jo ikke derfor jeg er her - mitt mål er ikke å fyre oppunder alle fordommene mange i vår del av verden har angående Somalia. Dessuten har jeg ikke opplevd mye elendighet så langt. 

Mer om det etterhvert i Vi Menn.

Legger ved noen bilder av meg fra kysten. Har tråkket strender og sandbanker opp og ned, besøkt fiskemottak, vært ute på havet og vandret gatelangs i jakten på et og annet godt bilde.
Alle disse foto er tatt av tolken min, Mostapha.

... og ja, noen har sendt meg mail og lurer på hvorfor jeg flyr med hatt og oransje trøye, akkurat som en turist. Vel, for det første er jeg allerede et blikkfang, så hva slags trøye jeg bruker betyr ingenting i denne sammenheng - dessuten er denne trøya ekstremt god når heten setter inn. Og varmt er det her!!
Og hatten, ja, bedre med hatt og ikke brent hud, enn omvendt. Sola steker en vinterblek nordmann på kort tid her, særlig når jeg er ute og går i mange timer.

Tilbake her om et par dager, hvis Internett-forbindelsen min tillater det, med flere bilder og mer info.
God helg!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar