onsdag 11. juli 2012

Limabamba


11. 07. 12

Jeg var her for nøyaktig ti år siden, og selv om det selvsagt er en del forandringer, så er atmosfæren her den samme nå som den gang. Dette er et herlig sted. Bortgjemt mellom frodige åser, perfekt temperatur, usedvanlig hyggelige mennesker og ikke minst er dette en sjelden vakker plass.

Jeg har fått oppklart et par misforståelser jeg mottok sist jeg var her, men bortsett fra det så er det store spørsmålet fortsatt: Hvorfor er det så mange hvite mennesker her?

Blonde jenter og gutter, som ser ut som om de akkurat har gått av flyet fra Amsterdam, men som er født og oppvokst her.  Og dette stedet ligger veldig langt fra vår del av verden. Nærmeste flyplass, som er i drift, ligger minst to dagers kjøring med bil herfra. Og der lander ikke akkurat KLM, for å si det sånn…

I dag håper jeg å treffe Monica Helgesen. En norsk jente, som har bodd her noen uker og, som hun selv sier, har «lekt» antropolog.

Kanskje hun har noen svar?

Monica bor i nabolandsbyen til Limabamba, Chirimoto.

Blir i denne dalen noen dager til. Legger ved et bilde av Kathrine (som er født og oppvokst her), samt et fra selve byen Limabamba.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar