fredag 13. juli 2012

En unik plass...

       
               Av alle de stedene jeg har vært siden jeg begynte å reise verden rundt i 1988, så er det bare noen få plasser jeg vil kalle helt unike. Et av de stedene er nettopp Guyabamba - De Hvites Dal.

Bare smak på dette: Da spanjolene kom hit på 1500-tallet, møtte de hvite mennesker i denne dalen!! Her levde det altså hvite folk før Peru ble invadert??

Ikke nok med det: Det finnes selvsagt flere teorier om årsaken. Alle er de interessante, men særlig er det en teori som i alle fall gir meg litt gåsehud: Stammer de hvite folkene i Guyabamba fra vikinger?

Det finnes faktisk flere indikasjoner på at det er en mulighet...

Men hva som sjokkerer meg, er hvor lite informasjon det finnes om denne dalen og dens historie. Jeg har ikke funnet noen rapporter på at det er gjort seriøs forskning på folkene i denne dalen. Men det kommer snart, håper jeg...

                 Jeg møtte Monica i går. Tøff jente. Hun studerer til å bli antropolog, og valgte altså å gjøre litt feltarbeid her. I Guyabamba!!

Det finnes flere små landsbyer her, og Monica bor i den som heter Chirimoto. En liten landsby som ikke engang hadde veiforbindelse da jeg besøkte byen i 2002. Nå går det en smal grusvei inn til byen, men bortsett fra det, så var det ikke mange forandringer å spore her siden mitt første besøk i dalen.

Når Monica drar hjem i august, har hun bodd her i fem måneder! Jeg har ingen problemer med å forstå at hun trives her, for Chirimoto er et fantastisk sted med hyggelige mennesker. Men å dra fra Norge og rett hit, hvor du er heldig hvis du får en kald dusj en gang i blant, er ikke for alle.

Dette er langt, langt unna den verden Monica kjenner og er vokst opp i. Likevel stortrives hun, og jeg merket jo at hun også er veldig godt likt av innbyggerne her.

Mer om både de hvite menneskene i Guyabamba, vikingteorien (og den kommer fra flere hold - blant annet fra noen eldgamle kirkebøker i dalen) og andre teorier på hvorfor det er så mange hvite i dette bortgjemte hjørnet av verden, kommer etter hvert i Vi Menn.

           Legger ved et bilde av slakter'n i Limabamba. Han var ikke hvit, men han hadde litt å fortelle han og...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar