tirsdag 10. juli 2012

Chachapoyas

Har ikke vært i Chachapoyas på nøyaktig ti år. Byen har jo blitt mye større og ikke minst har veien inn her blitt bedre. Dengang var det ingen asfalt. Og veien vi kom med fra Tarapoto, er jo nesten som i Norge.

Men dette er fortsatt et spennende område. Enorme områder med jungel og mange ruiner fra Chachapoya kulturen.

          Kommer akkurat tilbake fra middag på en av de lokale restaurantene. Jeg spiser lite kjøtt - nesten ingenting - så jeg ba om å få ris, bønner og egg... og ikke noe kjøtt.
- Ok, sa mannen som serverte. Han kom tilbake med god mat, tilsynelatende uten kjøtt. Men da jeg begynte å spise, oppdaget jeg et insekt under det stekte egget mitt. Jeg ropte på kelneren og sa:
- Jeg skulle jo ikke ha kjøtt!

Da han kom og så insektet, kikket han dumt på meg og sa:
- Men det der er ikke kjøtt, det er bare et insekt.

Så gikk han tilbake til neste kunde.

Jeg hadde kanskje ventet et "unnskyld, la meg ta det bort"... eller noe slikt. Men neida, det var bare å spise opp, betalte og takke for maten.

        I morgen kommer vi endelig til Guyabamba. Rundt fire timer å kjøre gjennom jungelen, eller tåkeskogen, så er jeg i Limabamba.

Under: Et lite bilde fra kjøreturen mellom Tarapoto og Chachapoyas, som tok litt over 8 timer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar