onsdag 19. oktober 2011

Præriens spøkelsesbyer.


Texas har en rekke små spøkelsesbyer plantet rundt om på de enorme slettene sine. Jeg har alltid vært fascinert av slike gamle, forlatte byer. Det ligger så mye historie her. Og jeg undrer alltid på hvordan det var her da husene var bebodd.

Mange steder er det en tragisk historie bak fraflyttingen, mens andre steder er det olje eller gullfunn, som gjorde at folk flyttet dit i første omgang. Og straks dette tok slutt, ja, da forsvant folk igjen.

Og tilbake står minner om noe som engang var.

Nostalgisk? Tja, jo da, jeg er vel det også en gang innimellom. Men mest av alt er jeg interessert i historier om mennesker. For alle, uansett alder, kjønn eller bosted, har noe interessant å fortelle.

Og særlig gjelder det mennesker som engang bebodde en øde plass på prærien i Texas, men som nå er borte vekk…

Her er et par bilder fra en litt "nyere spøkelsesby"... eller ranch, er vel mer korrekt. En "spøkelsesranch", midt i hva mange vil beskrive som ingenmannsland på prærien i Texas.
Høylys dag og sterk sol. Hadde selvsagt blitt bedre bilder om jeg hadde blitt her til i morgen, slik at jeg hadde fått med det fine lyset på kveld og morgen. Men noen ganger passer det ikke...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar