lørdag 14. mai 2011

Litt skummelt

Ble litt trøbbel med både det ene og det andre, så jeg har dessverre ikke fått lagt ut noe innlegg de to siste dagene. Men her kommer de:

(Og forresten, dette blir nok de siste på denne reisen. Nå vil jeg hjem, men jeg er langt fra ferdig med Kongo! Kommer tilbake hit i 2013. Har nemlig funnet et par utrolig spennende greier i jungelen, som jeg ikke har tid til å gjøre nå).




12. 05. 11

For en natt. I går hadde vi problemer med bilen vår. Dermed ble vi veldig forsinket. Og å kjøre på en øde jungelvei etter mørkets frembrudd, er ikke sunt for helsa når man er i Kongo.

Jeg kan dessverre ikke avsløre alt for mye her, men jeg kan si som så at jeg kom aldri frem til Butembo i går, takket være menn med svære våpen.

Kommer tilbake til dette i Vi Menn.

Nå derimot, er vi i Butembo. Ok by. Typisk Kongo. Rotete og håpløst dårlige veier. Og når jeg tar bilder, så strømmer folk til. Men de skal ikke ha penger. De er bare nysgjerrige og mange vil gjerne være med i bildet.

Nå har jeg snart vært på reise i tre uker, så det begynner å nærme seg slutten. Har en liten avtale, bokstavlig talt, med noen pygmeer, før jeg reiser tilbake til Kisangani.



13. 05. 11



I dag møtte jeg en underlig, men herlig, fyr. En liten pygmé, dypt inne i regnskogen. Der lever han sammen med sin familie i små hytter laget av blader og pinner.

Han og stammen hans er jungelnomader, og bor sjeldent lenge på hvert sted. De har riktignok på seg litt klær, men likevel lever de veldig primitivt. Men denne karen jeg ble kjent med, Mumbi, forteller at han har vært i Italia, har jobbet 20 år for Mobutu (Kongos forrige president, den gang landet het Zaire) og han eier en Mercedes… med sjåfør!

Herlige greier, for Mumbi han hadde verden, slik vi i vesten vil definere det: For sine føtter. Men han valgte å forlate all luksus og heller leve sammen med sine stammefrender.

Kommer tilbake til Mumbi og hans venner i Vi Menn. For denne karen hadde masse å fortelle.

I morgen begynner jeg så smått å reise mot Kisangani. Ca. 11 – 12 timer med firehjulsdreven bil på dårlig vei. Så mulig jeg venter en dag til her sammen med Mumbi. For regnskogen har så deilig skygge og atmosfære.

Liker meg her!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar