mandag 2. mai 2011

Apokalypse nå


 02. 05. 11




(Har prøvd å laste opp en liten videosnutt. Første gang jeg gjør dette, og må vel innrømme at dette langt i fra er min sterke side. Men kanskje virker det? Uansett, så er videoen fra en av de mange landsbyene vi har vært innom, hvor barna går helt bananas når de ser en hvit mann).

En fantastisk dag i jungelen. Våknet klokken halv seks til fuglelyder og aper som kastet seg i trærne. Himmelen var klar og lufta ikke så het. Faktisk var temperaturen perfekt for et morgenbad i elva.

I det jeg hoppet uti, dukker plutselig en svømmende slange opp. Jeg lå helt rolig, og det virket nesten som om den var nysgjerrig for den svømte mot meg med hevet hode. Fascinerende, men jeg må innrømme at da den bare var et par meter fra meg, følte jeg for å si i fra at her er jeg, og jeg står ikke på menyen din og ikke lager jeg trøbbel for deg heller.

Den tok hintet, og dukket under. Ikke akkurat det jeg håpet på, for da så jeg jo ikke hvor den var. Lang var den også.

Men sekunder senere kom den opp til vannflata et stykke unna meg. Svømmeturen kunne fortsette.

Overalt hvor jeg møter mennesker, så blir jeg fortalt historier om hvilke grusomheter som har foregått her siden rundt 1990. En lang historie, denne borgerkrigen i Kongo, men den blir jo karakterisert som en av de aller verste i Afrika.

Voldtekter, drap, mishandling, tortur… ja, alt det verste som kan gjøres mot mennesker har blitt gjort mot Kongos befolkning.

Derfor er det ikke merkelig at det er mye hat å spore i øynene til mange av dem jeg møter. For utrolig nok har selv familien jeg bodde hos i natt, som er fattige fiskere dypt inne i regnskogen, blitt merket av krigen.

Og fortsatt finnes det bevæpnede menn, i noen tilfeller sponset av andre lands myndigheter, som fortsatt flyr inne i regnskogen og skaper frykt blant Kongos innbyggere.

Men også regjeringssoldater, som ikke har fått lønna si, har skapt egne geriljagrupper.

Området jeg nå er i, skal visstnok huse en slik gerilja, men de skal ikke være særlig farlige for oss. I følge Jaques og vår lokale guide, Bubo, så er det først og fremst diamantsmuglere de raner. Men ingen vet noe sikkert - selvsagt.

Vi fortsetter i alle fall østover og oppover denne elva. Ja, skulle egentlig reist tilbake ut på Kongo Elva i dag, men har fått nyss om noe spennende to dagers reise opp denne elva.

Føler meg litt som Martin Sheen i Apokalypse nå! Og hvem vet, kanskje møter jeg Marlon Brando i det grønne dypet et sted…?
(Boka ble jo også skrevet til Kongo, men Hollywood la i stede handlingen i Vietnam).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar