fredag 27. februar 2015

Punjab

Kashmir stengte døra rett i fjeset på meg. Vel, slik føltes det i alle fall. Jeg hadde alt organisert og planen var å kjøre hele veien. Men værgudene ville det annerledes – veien mellom Jammu og Srinagar raste ut pga mye regn.

- Det tar en dag… eller noe slikt å fikse den, sa den hyggelig politimannen ved veisperringen rett utenfor Jammu.
Jeg vet av erfaring hva det kan bety: tre dager å vente, deretter to dager med kø…eller verre...

Dessuten er det meldt om dårlig vær utover i området. Dermed tok jeg en rask avgjørelse – jeg kommer tilbake til Kashmir i oktober. Så fikk jeg grunn til å reise til India enda en gang dette året. Herlig.

Nå er jeg i Amritsar, Punjab, sikhenes hellige by. Mange i Vesten tar en sikh for å være muslim (og noen kan jo også ta mulla Krekar for å være en fredelig sikh – han mangler jo bare litt lengre hår).

Uansett så trives jeg veldig godt i sikhenes hovedstad. Legger ved bilde fra i går kveld.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar