lørdag 26. oktober 2013

Risikerer livet for fisk

Siste helg i Kongo.

Har fått en unik mulighet til å fotografere Inga demningene, nederst i Kongo Elva. Disse demningene har inntil nylig vært veldig hemmelige, med masse sikkerhet og fotoforbud. Men jeg fikk en minister til å åpne dørene. Mer om det kommer selvsagt i Vi Menn, for dette er verdens tredje største strømleverandør... men de har planer om å bli nummer 1.
- Vi skal gi Europa strøm, avslørte sjefen, og jeg har faktisk grunn til å tro han. Kongo er et land i kaos og uorden, fullt av korrupsjon og udugelige ledere.

Men Inga demningene og ledelsen her er faktisk et unntak!

Legger ved et bilde av en fisker, som daglig risikerer livet for et par kilo fisk. Å padle rundt i dette bassenget, helt inntil demningen, på et lastebil hjul, er ikke trygt.


Bare kort info om flyturen ut fra Mbuji Mayi; immigrasjonsoffiseren kom og ville ha penger. Jeg var svett og sliten og passe lei disse korrupte gutta. Så jeg var klar; - Nei, jeg betaler ikke...
Mannen truet med å holde meg igjen, men nok engang er dette med kontakter viktig. Jeg dro frem telefonen og skulle ringe min venn i Kinshasa, som kjenner sikkerhetssjefen i landet personlig. Og han er igjen kamerat med immigrasjonssjefen i landet (som jeg selvsagt fortalte mannen).
- Jeg skal betale immigrasjons sjefen i Kinshasa 1000 dollar for å sparke deg, hvis du prøver å holde meg igjen, fortalte jeg immigrasjons mannen. For gubben forstod engelsk ganske bra. Selvsagt var det en bløff, men den virket!

Etter dette drar jeg tilbake til Kinshasa og så videre til Norge. Kommer tilbake her med flere innlegg om noen uker, i og med at jeg reiser til Australia om tre uker. Skal være der en måned.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar