mandag 21. oktober 2013

Mbuji Mayi

Det skjer mye i Kongo. Ingen dager er like, i alle fall ikke for meg. Litt trøbbel med immigrasjons sjefen i byen i går. Han kom til hotellet mitt og ville selvsagt ha penger av meg. Han hevdet at siden dette er diamantland, så må noen spesielle papirer fylles ut. Og de har jo ikke jeg fylt ut. Sannheten er derimot at disse papirene ikke eksisterer, for da jeg sa: - Ja, la oss gå til kontoret ditt og fylle de ut da! Da svarte denne korrupte mannen: - Å, neida, det skal du slippe, mot et lite honorar... la oss si 50 $, så skal jeg gjøre det for deg.

Men nok engang - heldigvis har jeg denne spion-typen som kjentmann. Jeg ringte han og simsalabim, forsvant immigrasjons-mannen. Men jeg vet han vil møte meg på flyplassen når jeg forlater denne byen. Så får vi se hva som skjer da…

Legger ved et bilde fra byen jeg er i, Mbuji Mayi.



1 kommentar: