tirsdag 7. februar 2012

Mande Burung


07. 02. 12



Var sliten etter en lang biltur i går, samtidig som det ble litt sent. Derfor ble det intet innlegg i går.

Hadde en litt ekkel opplevelse i går. Vi kom kjørende mot Tura, på en halvdårlig vei. Plutselig lå den en mann i veien – uten hode. Selvsagt stein død.

Han hadde mest sannsynlig blitt overkjørt og drept. Det merkelige var at langs veien gikk det folk. De også så den døde mannen, men de bare tuslet forbi som om det lå en død hund i gata.

I dette området har det vært en del trøbbel for ikke så lenge siden. I fjor januar ble flere mennesker drept pga. en stamme konflikt. Og jeg vet det finnes militser i disse junglene (neppe noe problem for meg). Poenget er at min kjentmann, hevdet den døde mannen ikke var kjørt i hjel, men drept.

Ikke vet jeg.

Jeg vært på tur i Bhutan og intervjuet folk som hevder de har møtt «Bangkila» (Bhutans navn på den avskyelige snømannen). Jeg har hilst på folk dypt inne i Zanskars fjellverden i Himalaya, som hevder de har møtt «Mirgothen» (… som den avskyelige snømannen kalles i de traktene).

Jeg har til og med vært i Russland, på Kola halvøya, hvor det også finnes mennesker som hevder å ha møtt en avskyelig snømann der også (og flere hevder at den til og med har krysset grensen fra Russland og over til Norge!!!?).

Og selvsagt har jeg i Nepal møtt mange som tror fullt og fast på at det lever en Yeti i den delen av Himalaya.

Nå er jeg her, i Garo Hills i delstaten Meghalaya, hvor de også tror det finnes en lignende skapning, som de kaller Mande Burung.

I går møtte jeg en kar, som har «studert» Mande Burung siden 1997. Og denne mannen har vært på Discovery Channel, History Channel og BBC.

Han er høyt utdannet og snakker veldig godt engelsk. Så det var veldig interessant å høre på hans fortellinger om denne skapningen. Han gav meg også en rekke navn og steder, hvor folk har møtt mande burung.

Hva som fascinerer meg veldig, er ideen om at det finnes noe «uoppdaget» der ute, og hvordan mange mennesker virkelig tror på dette. Jeg elsker å møte disse menneskene, høre deres historier og føle på deres overbevisning.

For oss nordmenn er alt så svart/hvitt. Den finnes – den finnes ikke. At det er noe midt i mellom og at noen mennesker faktisk tror på noe som ikke er opplest og vedtatt, slikt pleier vi i vesten ofte å le av.

Men samtidig har vi ingen problemer med å leve oss inn i filmer hvor det finnes både troll, superhelter og grønne romvesener.

Nok om det! Mye plapring. Her et bilde at gårsdagens mann – Mande Burung forskeren Dipu Marak (bildet tatt i Tura) + et bilde av en fantastisk fullmåne, som sklei sakte opp over den mektige regnskogen i går kveld.




1 kommentar:

  1. Jeg leste reportasjen i Vi menn 16 igår. Fantastisk artig at du også har skrevet om det. Her i Norge har vi jo også sånne mystiske fenomener, huldra og ikke minst småfolket. De siste lever jeg med rundt meg ;)
    Men de er helt umulige å ta bilder av, hmm, skjønner ikke det ;)

    SvarSlett