søndag 10. juli 2011

"Make me look good"

10. 07. 11


Etter ranchen dro vi til et sted som heter Moka-Moka. Vi er fortsatt dypt inne i denne isolerte delen av Guyana som heter Rupununi. Fant et merkelig sted i en jungelbekledd ås, som på mange måter representerer Guyana.

Her står det et gammelt kraftverk, gitt til Guyana av Kina. Stasjonen stod ferdig i 1999, men allerede i 2001 ble den lagt ned. Visstnok fordi Guyanas myndigheter var uenige med Kina, angående hvem som skulle betale for vedlikehold og ikke minst en reparasjon som var nødvendig på det tidspunktet.

Jeg kjenner ikke alle detaljene i saken, men det er vel nærliggende å tenke at de utgiftene burde kanskje Guyana ta…? For enden på visa ble at stedet ble lagt ned og står nå i jungelen og forfaller. Og hvor henter så byen Lethem kraft fra etter at dette vannkraftverket ble stengt? Jo, fra dieselgeneratorer! Miljøvennlig? Mmm, neppe!

Hvorfor jeg sier at dette på mange måter representerer litt av Guyanas virkelighet, er fordi veldig mye i dette landet er bygd og finansiert av andre nasjoner.

Og nå er jo Norge også med. Vi har jo åpnet lommeboka på vidt gap, for at Guyana skal bevare regnskogen. Men hva gjør de?

Har vært i møte med en av de som skal være med å bestemme hvordan disse millionene skal brukes. Men om Norge har noble tanker, så er jeg ikke helt overbevist om Guyana tenker i samme bane.

Dette skal komme tilbake til i min første reportasje fra Guyana. Den dukker vel opp i Vi Menn i løpet av sommeren.

Jeg legger ved tre bilder i dag. Øverst et bilde jeg tok i byen Lethem før jeg dro til ranchen. Under er et fra denne gamle kraftstasjonen, og helt nederst er et bilde av meg fra regnskogen den natten jeg fanget denne kaimanungen.

Bildet er dessverre ikke helt skarpt, men Jan Tore, som har tatt dette bildet, er bilmekaniker og ikke fotograf (men… Jan Tore, det er ikke så veldig vanskelig å ta et skarpt bilde med Canon 7D… det er vel nesten vanskeligere å ta et uskarpt bilde med dette kamera. Så hvordan du klarte dette, er egentlig litt imponerende).

Men det jeg skal si om det bildet, er følgende: Dagen før vi dro ut i jungelen, så gikk jeg til en lokal frisør og sa: ”Make me look good”.

Neppe de riktige ordene å si til en frisør, for han holdt på å skjære av meg hele hode. Vet ikke om det var et hint, eller om han synes jeg ser best ut med veldig, veldig kort hår?

Satser på det siste!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar