mandag 6. august 2012

Klamme dager


05. 08. 12

Jeg er jo glad i regnskog og områder langt utenfor allfarvei. Men jeg er ikke særlig glad i hete. Og her er det nok av det. Vi bor i et lite skur (se bildet), midt i regnskogen, men det er på forskjellige steder jeg fotograferer hver dag. Og disse stedene ligger mellom en og to timers gange fra «hotellet» vårt.

Så enkelte dager blir det fire timer å gå frem og tilbake. Det er jo selvsagt ikke langt, men med en sekk fylt av kamerautstyr og tre liter vann på ryggen, samt jungelens hete, så blir det en svett opplevelse – hver dag.

Drikker og drikker vann, men er likevel alltid tørst.

Men en liten premie venter hver kveld. Rett ved «hotellet» vårt er det en liten elv med avkjølende vann. Det er reine himmelen!

Og for et sted jeg er nå. Våkner klokken 05 hver morgen til jungelens lyder. Fugler, insekter og den deilige, friske morgenlufta er balsam for sjelen. Og folkene vi har blitt kjent med, hovedsakelig fire karer, er tøffe, harde og kan ved første øyekast virke litt usympatiske. Men det er bare utenpå. De er virkelig hyggelige, og nå, etter at vi har vært sammen med dem noen dager, har vi virkelig funnet tonen.

Spanskkunnskapene mine begynner å ta seg opp, slik at jeg forstår i alle fall de enkleste morsomhetene disse gutta stadig vekk lirer av seg. Minner meg litt om den tiden jeg jobbet som veiarbeider i Oslo Veivesen for over 20 år siden (bortsett fra at her arbeides det hele tiden).

Så dette er gøy!

Har nå tatt mange tusen bilder på litt over fire uker. Er veldig fornøyd med kamerautstyret – også det nye 5D Mark III. Men nå ute i skauen har jeg ingen mulighet til å lade batterier. Heldigvis har jeg med syv ekstra batterier til 5D kameraene mine, men jeg trenger neppe alle. Det viser seg nemlig at jeg kan ta hele 1500 bilder på hvert batteri. Så 5D Mark III bruker mindre strøm enn 5D Mark II. Det er jo interessant.

Men jeg må jo nevne i samme slengen at jeg bruker nesten aldri displayet bak på kamera, så jeg sparer mye strøm på det. Dessuten er det varmt her, noe som gjør at batteriene lever litt lengre.

Men jeg liker å ta back up av bildene hver eneste dag, og når dette innlegget er sendt, har jeg neppe mer strøm igjen på min bærbare PC. Det betyr at jeg ikke kan kjøre back up på noen dager. Overlever sikkert, men det er faktisk greit å være litt hysterisk på akkurat det punktet.

Se på disse bildene og ta en titt på filmen Amalie har laget av meg mens jeg fotograferer «Jungelens bødler», så skal jeg komme med nye bilder og et nytt innlegg om et par dager når vi er tilbake i Puerto Maldonado og et hotellrom med strøm!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar