onsdag 27. april 2011

Kongo

27. 04. 11


Det er varmt, fuktig, masse mygg og regnet trommer høylytt på taket… herlig! Dette er Afrika slik jeg liker det.

Ble litt trangt med tid da jeg ankom Kisangani i går morgen. Mye styr med papirer osv. I og med at jeg skal ut på en ganske omfattende reise her i Kongo (bare for å presisere: Jeg er i Den Demokratiske Republikken Kongo. Det finnes jo enda et Kongo, men det blir ofte kalt Kongo Brazzaville).

Måtte smiske med sjefen for nasjonal sikkerhet. Gi av gårde litt bestikkelser både høyt og lavt, før alle var fornøyde. Nå er alle tillatelser i orden… i alle fall så sier de det. Men tiden vil vise… alle er jo så glade i bestikkelser her, så det vel best jeg har med noen dollar sedler i lomma.

Helt trygt er det ikke å reise i Kongo. En ting er at det finnes rundt 60 bevæpnede grupperinger her, som lett kan skape trøbbel for en fotograf.

Men det finnes andre farer også, som malaria, tyfoid, sovesyke… osv. Jeg har derimot ingen planer om å stifte nærmere bekjentskap med verken skyteglade menn eller skumle sykdommer. Jeg skal bare inn i Afrikas hjerte og oppleve regnskogen og menneskene...

Jeg skal med andre ord ut på eventyr, og jeg gleder meg som en guttunge på lille juleaften…

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar