mandag 10. september 2012

"Isaac" og Mississippi

         Har brukt de siste dagene til å følge Mississippis bredder. Men det er ikke så lett som jeg trodde. Fullt av oljeraffinerier, fabrikker og annet "top secret" langs denne elva. Det står "Warning - No Tresspassing" på alt for mange skilt.

Jeg har jo trosset disse skiltene noen ganger, og hva som har dukket opp virker ikke akkurat så veldig skummelt eller hemmelig.

Må innrømme at jeg er ganske lei alle disse formaningene om å "ikke gå inn på min eiendom", "ikke gjør ditt og datt" osv. Det lukter syklig paranoia lang vei.

Men det er vel ikke akkurat et ukjent fenomen her i USA...

         Har også reist litt rundt i områdene, som ble rammet av "Isaac". Jeg blir imponert av folk som for syv år siden fikk hjemmene sine ødelagt av "Katrina" og som bygget de opp igjen. Og så kommer "Isaac" og river alt ned igjen... likevel insisterer de på å bygge opp husene nok engang og flytte tilbake... vel vitende om at det godt kan komme en ny orkan om tre - fire år og rive alt ned igjen.

Mer om dette i Vi Menn etterhvert. Har møtt noen av innbyggerne og intervjuet dem og prøvd å finne ut hva som gjør de så forferdelig bundet til disse orkanutsatte strøkene.

Legger ved et bilde fra et av husene, som ble satt under vann da "Isaac" herjet.

 
          Et par ting: Har fått mail fra noen som undrer hvor det ble av Stein Morten Lier, krimforfatteren som skulle bli med meg. Vel, han gikk glipp av en opplevelse for livet i og med at han ble hjemme fremfor å bli med på alligatorjakt. Synd for han...

Og kamera, for de med interesse for foto: 1Dx, det nye flaggskipet til Canon, er som ventet veldig, veldig bra. Skal jeg gjøre en kort sammenligning med 5D MK III, så vi jeg si at filene fra 1Dx er et hakk bedre - særlig på høy ISO. Som ventet har de faktisk bedre dynamikk - særlig i de mørke partiene.

Kamera i seg selv er veldig deilig å jobbe med. Jeg liker at de er litt store, så tyngden og størrelsen er bare positivt for meg.

Men det er to negative ting:
1: Støv! Dessverre viser det seg at 1Dx er som en støvklut i forhold til 5D MK III. Under mine seks uker i Sør Amerika med 5D MK III, festet det seg knapt et støvkorn på bildebrikken. Slik er det ikke nå - det er allerede mye støv på 1Dx'en sin bildebrikke. Og jeg skifter svært sjeldent objektiv.

Så synd!

2: Strøm. 1Dx'en bruker mer strøm enn sin forgjenger 1Ds MK III. Med sistnevnte tok jeg fint 2000 bilder på et batteri. Nå klarer jeg 1500, kanskje 1600 på en god dag (Viktig å merke at jeg har slått av displayet bak på kamera. Tar bare en titt på enkelte av bildene en gang i blant, og sparer på den måten strøm).

Likevel, som hovedkamera, vil jeg faktisk velge 1Dx fremfor 5D MK III. Men det er ikke mye som skiller dem...





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar