torsdag 23. september 2010

Kimberley

Skal gi bort dette satelitt systemet til en kenguru. Beklager at det ikke virker og at jeg ikke får oppdatert denne bloggen hver dag. Men nå har jeg fått nyheter om at problemet skal være fikset, så jeg drøyer med å overlevere denne greia til Skippy et par dager til.
Nå er jeg i Derby. En gudsforlatt by ved kysten av Kimberley i Western Australia. Har vært gjennom Gibb River Road og jeg er litt skuffet. For 11 år siden var dette et svært øde hjørne av vår klode. Når bobler det av turister i svære SUV'er her. Vel, det var kanskje å ta i men, det er i alle fall flere folk her enn hva jeg liker. Men midt i denne store ødemarken, møtte jeg de tøffeste av de tøffe. Har vært borti dem før, men nå var jeg med dem på jobb i outbacken. Fantastisk! Hvem det er og hva de driver med... ja, det kan du lese om i Vi Menn om kanskje fem - seks uker.
Ikke nok med det, i går var jeg innom et sted jeg ikke fikk sett forrige gang jeg var her: Windjana Gorge... eller krokodille kløfta, som jeg vil kalle den. Har aldri opplevd maken i hele mitt liv. Så mange krokodiller på et sted... og jeg kunne gå helt inntil dem. Var bare tre meter fra flere av de største. Men dette var selvsagt ikke saltvannskrokodiller, men ferskvannskrokodiller. De er "helt ufarlige" hevdes det fra mange hold... men de blir opptil fire meter lange og de har ikke helt ren samvittighet når det gjelder å fortære menneskekjøtt.
Til nå har vi kjørt 180 mil. Sover i bilen stort sett, med unntak av en natt på Chanley River Station. Opp rundt klokken 04. 50 hver morgen for å fange starten på dagen. Dette er døgnets fineste tid - enten du er fotograf eller ei. Det å rusle ut i bushen med en liten kamerasekk på ryggen, stativet over skulderen og et kamera med 24 - 70 mm hengende rundt halsen, er en god følelse. Men det er viktig å titte litt ned når jeg vandrer i denne ødemarken, for her finnes det en og annen slange, som er litt slemmere enn vår huggorm.
Etter Derby går ferden sørover og inn i The Great Sandy Desert. Skal prøve å få denne satelitt greia til å fungere, men hvis ikke så er jeg redd det tar noen dager før jeg er tilbake her!

2 kommentarer:

  1. spennende med Krokodiller og slanger he he du er gal..spennende å følge med. Gleder meg til å se bilder..Her i Norge er det grått, ca 14 grader, fin temperatur..

    SvarSlett
  2. 14 grader høres faktisk fristende ut. For 38 kan bli litt mye. Hils alle på treninga!

    SvarSlett