tirsdag 14. september 2010

... endelig!

Jeg funderer alltid på hva som er best ved å reise. Når jeg planlegger neste tur, eller når jeg endelig setter meg på flyet, eller når jeg faktisk er på tur, eller hjemreisen eller kanskje når jeg tilslutt setter meg foran PC'en og går igjennom bildene fra reisa? Svaret, har jeg funnet ut, er at alle disse fasene av en reise egentlig er like spennende, og alle er de like viktige. Akkurat nå sitter jeg på Gardermoen og gleder meg til å fly?? Jeg skal fly i 30 timer. Egentlig en straff, likevel så gleder jeg meg. Gleder meg til alt som skal skje de nærmeste ukene og jeg vet at for å oppleve denne gleden, må jeg fly.
Reiser med KLM. Fornøyd med dem som selskap, men det er alltid en liten plage dette med bagasje. Særlig håndbagasjen. Har selvsagt med meg kamerautstyr i bøtter og spann, og jeg tør ikke legge det i check in bagasjen. Dermed blir det å dra det med seg på flyet, og det blir jo tungt og litt stort. Jeg har aldri hatt noen problemer med å få det med meg, likevel så er jeg alltid litt nervøs for at det "kanskje blir problemer denne gang". Men det blir det ikke...??
Har også med meg en satellitt forbindelse. fikk et tips av Alexander Gamme, som Vi Menns lesere sikkert kjenner. Han satte meg i forbindelse med Tradee, et selskap som selger en såkalt Explorer 110. Dermed skal jeg nå være på nett selv i de mest utilgjengelige, bortgjemte og isolerte områdene av kloden... håper jeg.
Kamerasekken er fylt av Canon utstyr. Har brukt det i mange år, og det har jo tålt både kulde, varme, støv, sand, fuktighet og en rekke andre påkjenninger tidligere, så der er jeg trygg.
Flyet mitt er snart klart for avgang, så neste innlegg kommer kanskje i Singapore, eller i Darwin om mange timer.
Men jeg har fortsatt litt tid til å fortelle om min siste flytur til USA. For dere som leser Vi Menn, så har dere kanskje forstått at Haglund reiser ikke akkurat i dress. Men det hender jeg blir oppgradert til business class. Så skjedde da jeg fløy fra Paris til New York med Air France en liten stund tilbake. Ved gaten fikk jeg beskjed om at jeg var oppgradert, og vel ombord fant jeg meg tilrette i et meget behagelig sete på business class. På min venstre hånd satt en stiv sjeik med mye gull rundt halsen og fingrene fulle av glinsende edelstener eller noe slikt. På min høyre side satt en vakker l fra Sør Afrika, kledd i fancy klær og mye parfyme. - Dette var luksus, tenkte jeg og tok av meg skoene og rettet ut setet slik at føttene stakk opp i været. Passasjerer fortsatte å strømme inn på flyet, og jeg begynte etter kort tid å legge merke til at folk tittet litt diskré ned på føttene mine.
Da oppdaget jeg at jeg hadde en sort sokk og en blå sokk på føttene.
Bedre å fly på økonomiklasse. Der er det ingen som bryr seg om slikt.
Må forresten nevne at jeg drar sammen med en kamerat, Bjørn Halvorsen. Vi har vært på tur før, og han er en solid og pålitelig kar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar