fredag 6. desember 2013

Gode dager for krokodillene

Reportasjen jeg hadde planlagt i Western Australia, rant jammen vekk den også. Skikkelig uvær stenger veiene inn dit jeg hadde tenkt meg. Men det er aldri så gæli at det ikke er godt for noe. Nå har jeg endelig fått tak i Tommy Nichols - en kar jeg møtte første gang for 15 år siden.
Og Tommy er noe så unikt som en statlig ansatt krokodille jeger.

Vi får se hva det kan bringe med seg. Skal møte han igjen neste uke.

Nå er vi tilbake i Darwin, men i morgen skal vi være med en spesialtransport sørover i landet.

Og varmen, ja den er her fortsatt. I dag målte vi over 50 grader inne i bilen. Ok, den hadde stått litt i sola, men bilen er hvit og det er faktisk overskyet. I februar 2012 opplevde jeg 50 minus i Sibir, nå 50 pluss i Australia. Vet noen stusser når jeg sier at jeg faktisk foretrekker 50 minus. Men det gjør ikke kameraten på bildet under.
Varmen får krokodillene her Down Under til å sprelle av livslyst. De er svært aktive, og i følge Tommy Nichols er de veldig farlige nå.
- Mye vann i elvene og høy tempertur gjør at de flytter på seg... og kan gjerne ende opp i en hage, sier den erfarne jegeren.

Det er jo bare noen uker siden en ung mann ble drept av en krokodille i disse traktene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar